Halong bay en weer terug naar Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Fred Hazelebach - WaarBenJij.nu Halong bay en weer terug naar Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Fred Hazelebach - WaarBenJij.nu

Halong bay en weer terug naar Hanoi

Door: WoSindPatriciaUndFred

Blijf op de hoogte en volg Fred

01 Mei 2010 | Vietnam, Hanoi

Vietnam dag 25-26-27
Dag 25
Lost in Hanoi
We werden al vroeg door onze chauffeur opgehaald (04.30) en naar ons hotel gebracht. De achtergelaten bagage stond al klaar op onze kamer, wat een service. We zijn eerst nog even een uurtje gaan liggen voor het ontbijt, want je komt gesloopt de trein uit. Ik zag een soort optocht voorbijkomen het bleek ter ere van Koning Hmuong te zijn,draken en al deden mee. De stoet was niet erg groot maar wel leuk. ’s Middags zijn we naar het museum voor volkenkunde geweest. Een taxi leek ons de beste optie want het was nog een eind uit de buurt. Nou denk je een goed taxibedrijf te hebben, hier is dat Mahlin, maar de chauffeurs kennen hier de stad niet echt. Op een gegeven moment zat de chauffeur te bellen te rijden en de kaart te lezen, want hij was verdwaald. Na nog een paar maal op de kaart gekeken te hebben en zijn toch wel ietwat afwijkende stuurkunst klapte er twee brommers op elkaar. De sturen waren in elkaar gehaakt, wat eigenlijk door onze chauffeur was veroorzaakt. Hij had ze toch aardig klem gereden tussen twee auto’s waardoor het eigenlijk niet anders kon dat dit gebeurde. Maar de man zei met een pokerface, waar menig Europeaan jaloers op zou zijn, dat zijzelf in elkaar haakte en reed vervolgens snel verder. Wij hadden al gezien dat hij al voorbij het museum was gereden maar de beste man ging gewoon door met zoeken. Uiteindelijk ging hij het toch maar vragen. Het was precies waar wij al eerder van hadden gezegd dat die daar moest zijn, maar ja wij spreken geen Vietnamees en de man geen Engels. Dit is toch ook wel leuk en je kunt er niet eens kwaad om worden. Binnen in het museum is veel over de etnische minderheden te zien. Wij herkenden er veel van omdat wij zoals nu bleek, toch al veel gezien hebben, maar wat meer informatie is nooit weg. We waren weer erg populair want eerst moest ik met een aantal Vietnamese meisjes op de foto en daarna Fred. Wat een fotomodellen waren we, de een na de ander kwam er om vragen. We hebben dan ook besloten dat, mocht het nog een keer gevraagd worden, wij er geld voor gaan vragen. Maar helaas, buiten het museum zijn we een stuk minder populair en levert het dus niets op.

We zijn teruggegaan met een taxi die wel de weg wist te vinden en ons netje bij het waterpoppentheater afzette. We konden op tijd kaartjes kopen voor de voorstelling van. Dit moet je gewoon een keertje gezien hebben. Het is erg leuk en je krijgt er ook nog live muziek en twee vrouwelijke en 1 mannelijk verteller annex zangers bij. Je verstaat er wel niets van maar dat mag de pret niet deren. De titel stond op de poster in het Frans en wij konder erop uit maken dat het over de lente ging. En met die wetenschap konden we volgens waar de voorstelling over ging. Na de voorstelling een eettentje opgezocht uit de trotter, jammer het bleek niet meer te bestaan, het was een lege pijpela. Dan maar wat anders. Omdat het zo regenden kwamen we uiteindelijk weer bij hen tentje waar we al eerder hadden gegeten. dat was dit keer geen goede keuze. Fred werd dan ook prompt ziek. In het hotel aangekomen zijn bed in en nu maar hopen dat die morgenochtend opgeknapt is anders kunnen we niet naar de Ha Long Bay. Vroeg naar bed, we doen hier niet anders, en vroeg weer op.

dag 26.en 27
Ha Long Bay

We werden als eerste opgehaald en zaten dus voor de afgsproken tijd al in het bus. Nu nog naar de andere hotels om de rest op te halen. Op naar Ha Long Bay waar we, aangekomen bij de kade, direct naar een mannetje werden gedirigeerd. Het lijkt allemaal wat chaotisch als we aankomen maar er zit een heus systeem in en het gaat allemaal gestroomlijnd. Je moet er alleen niet aan denken dat dit ook zo gaat als het echt druk is.
Met een pendelboot naar het schip gebracht alwaar we hartelijk werden ontvangen met een sapje. Iedereen keek elkaar nog wat onwennig aan en bleef bij elkaar zitten maar al gauw kwamen de gesprekken met elkaar op gang. Nadat er ook nog 4 Nederlanders binnen kwamen was de groep compleet. We kregen de sleutels van de kamer en konden inschepen. Een kamer met een douche, toilet en airco is toch wel luxe voor een boot. Na het inschepen lunchen. We kregen al gelijk grote garnalen, vis, kip zoete aardappels, gestoomde rijst enz. Nou hou ik niet zo van garnalen maar deze waren toch wel erg lekker. De de vis was ook erg lekker maar de inktvis heb ik maar gelaten voor wat het was, dat was voor mij teveel van het goede. Na de lunch moesten we opgeven of we wilden kayakken in de Halong Bay. Natuurlijk ging bijna iedereen mee.Na de lunch heeft iedereen elkaar een beetje zitten observeren en kwamen al snel de leuke gesprekken op gang. Als eerste onderdeel van de trip gingen we een grot bezoeken. Deze staat ook als mooiste ontdekking van de Halong Bay omschreven. De grot staat bekend om zijn fallus en zijn schildpad wat hier voor de mensen tekenen van vruchtbaarheid en wijsheid zijn.
Hierna de kayak in. Ik vond dit doodeng want ik zeg wel altijd dat gaan we doen, maar het eerste stuk moest Fred vooral niet teveel heen en weer gaan of ik zag ons al in de Ha Long Bay liggen. Ik weet dat ik kan zwemmen maar het grote water vind ik maar niets, stel je voor dat er een vis aan je tenen gaat hangen. Maar goed langzamerhand werd ik toch relaxter en kon ook ik hier van genieten. We zijn gestopt bij een aangelegd strandje, hier konden we naar een uitkijkpunt lopen om over de Ha Long Bay te kijken. Het was een flinke klim maar de moeite waard. Je kon hier vandaan over een gedeelte van de Ha Long Bay uitkijken zodat je een idee krijgt hoe groot het wel niet is. Beneden weer aangekomen konden we aan het tweede deel van onze kayaktocht beginnen. Dit was best nog een eind kayakken maar leuk om te doen. We moesten naar een soort lagune peddelen en door een kleine ruimte naar binnen. Je komt in een binnenmeer omringd door hoge rotsen. Het is hier zo stil en gaandeweg hoor je steeds meer vogels en zelfs apen. Er schijnt hier een groep apen te leven die nogal klein van stuk zijn. Morgen komen we hier terug om ze te voeren. Terug op de boot kunnen we nog even zwemmen. Nou jullie begrijpen het al bijna iedereen er in behalve ik en Kevin de andere Nederlander. Wij zijn de helden op sokken. Maar kijken is ook leuk als je ziet dat iedereen van de boot duikt, springt en bommetjes maakt. Hierna lekker douchen en eten. Wat zou er nu op het menu staan. Ja hoor gamba;s, zoete aardappels, rijst groente en deze keer schelpen. Ik heb de laatste geproefd maar kon niet zeggen dat ik ze lekker vond. Voor de rest is alles heerlijk. Fred heeft niet veel gegeten want die is nog steeds beroerd en we gaan dan ook al vroeg naar beneden. ’s Ochtends kregen we brood bij het ontbijt en gaan hierna terug om de apen te voeren. Ze komen langzaam naar beneden om het brood op te halen wat op de kant gegooid is. Het is leuk om te zien, zeker als de kleintjes ook naar beneden komen vallen en buitelen. Na ons volgen er nog vele boten maar de apen vinden het wel goed zo en gaan weer naar boven.
Het leuke van deze boottrip is dat we Canadezen, Australieers, Denen, Chinezen en Nederlanders tegenkomen. Ik heb toch het meeste contact met Julia en Morton uit Denemarken en wisselen dan ook onze adressen uit.
We kregen om 10.30 al onze lunch. Is toch wel erg kort op 07.00 uur. Er wordt dan ook niet zoveel gegeten. Om 11.30 stappen we van boord en worden gelijk naar een plekje op de kade gebracht waar we moeten wachten op onze bus. Deze zou er na 10 minuten moeten zijn maar wat uiteindelijk 1½ uur duurde. De terugreis ging sneller dan de heenweg en voordat we het wisten stonden we voor het hotel. Hier weer inchecken en weer stond onze bagage klaar. Op zoek naar een eettentje en hierna nog naar het vuurwerk gekeken want het is vandaag de dag dat de republiek Vietnam 35 jaar bestaat. Het is erg gezellig en druk op straat. Na nog wat rondgelopen te hebben weer terug naar het hotel en kijken wat we morgen gaan doen om de dag door te komen. Het is dan onze laatste dag hier en hebben er dan in totaal 30 dagen op zitten.

• 01 Mei 2010 - 08:24

Yvonne:

jammer, de vakantie zit er op. Jullie zullen heel wat te vertellen hebben!! We zijn reuze benieuwd. We plannen snel een etentje bij ons thuis om al jullie belevenissen te horen.
    Goede reis terug en trek wat warms aan want het is hier erg nat en kil!

• 01 Mei 2010 - 09:45

Arien:

Hoihoi, ik vermoed dat jullie al onderweg zijn, maar hele goede rustige reis! kus

• 01 Mei 2010 - 10:40

Monique:

waatrchijnlijk zijn jullie al op reis. zo niet holpijk een goede reis en wij kunnen niet wachten de verhalen uit jullie mond te horne

• 01 Mei 2010 - 18:01

De Vosjes:

misschien dat jullie dit berichtje thuis lezen mocht dit het geval zijn
    WELKOM IN ONS KNUSSE LANDJE.
    WE ZIEN ELKAAR WEER SNEL DIKKE KUSSEN DE VOSJESXXXXXXXXX

• 02 Mei 2010 - 07:40

Jolanda:

inmiddels veilig geland en onderweg naar huis